Corio stoot Belcour af

4 februari 2014

Corio stoot Belcour af

Het afgelopen jaar is de gemeenteraad druk geweest met het centrum van Zeist. In de eerste plannen werden extra winkels gebouwd op Belcour, met apartementen en een verhuizing van bieb en muziekschool, Deze kostbare plannen zijn de vuilnisbak in verdwenen. Terecht, is de mening van de SP. Bouwen voor meer leegstand is onzin. Met behulp van bewoners, winkeliers en andere ondernemers en vele burgers van Zeist is nagedacht over alternatieven. In die alternatieven wil men ook iets doen aan de leegstand van de winkels, onder andere op Belcour. Het centrum moet leuker worden, met meer recreƫren. "Dat klinkt prachtig, maar willen de eigenaren van de winkels hieraan wel meedoen?" was een vraag van SP fractievoorzitter Pieter Wout Duquesnoy. Het centrummanagement en de gemeente waren zeker hierover. Er zouden kunstenaars en bv een weggeefwinkel in de lege panden intrekken.

Een van de eigenaren van Belcour, Corio, was ook bij deze plannen betrokken. Corio heeft recentelijk laten blijken hoeveel vertrouwen zij hebben in Belcour. het bezit van Corio op Belcour is namelijk verkocht aan een tweetal investeringsmaatschappijen. Eigenaren van een van deze firma's zijn ex-werknemers van Goldman Sachs, de bank die zoveel stof heeft doen opwaaien tijdens de bankencrisi in Amerika. De boodschap van Corio is dat ze delen van hun bezit hebben verkocht, die niet behoren bij de winkelcentra met "favoriete ontmoetings-plekken". Corio heeft het dan over de winkelcentra die een veelheid aan functies bieden zoals winkelen, recreƫren en wonen. Belcour hoorde daar niet bij, volgens Corio. Voor de SP nu de vraag hoe het vervolg van de verbetering van het centrum en Belcour zal plaatsvinden. Daarom heeft de fractie deze schriftelijke vragen aan het college van B&W gesteld.