SP op werkbezoek bij Warande

13 maart 2014

SP op werkbezoek bij Warande

Jan Achterberg en Pieter Wout Duquesnoy zijn woensdag 5 maart op bezoek geweest bij de Warande, de organisatie voor zorg, welzijn en wonen voor ouderen. Hoe zien zij de nieuwe regels en zijn zij zich daarop aan het voorbereiden? In gesprek met directeur Moniek van Jaarsveld hebben we verschillende initiatieven gehoord, waarmee de organisatie al bezig is.

Heerewegen gaat op termijn weg, het wordt vervangen door kleinere eenheden. Een aantal van 60 a 70 apartementen/woningen is een ideale grootte. Op dat niveau is er nog echt persoonlijk contact, maar is het niet te klein. Bij kleine groepen kunnen mensen makkelijk worden buitengesloten en ook is het dan moeilijker goede voorzieningen te hebben.

De warande denkt zich vooral te moeten richten op de groep ouderen, die weinig geld hebben. Daarvoor is het goed als er wooncomplexen zijn, verspreid over Zeist. Daarvoor kunnen veel bestaande complexen worden gebruikt, vooral als er voorzieningen en openbaar vervoer in de buurt zijn. Ook de bestaande gebouwen rond de Arnhemse Bovenweg kunnen gebruikt worden, met ook wel aanpassingen. De verpleeghuizen moeten zich beter richten op die doelgroep, de echte grote verzorgingshuizen moeten worden omgevormd. Dit moet gebeuren samen met gemeente en er worden ook de woningcorporaties bij betrokken.

Naast deze ingrijpende veranderingen is zorg en welzijn ook heel belangrijk. Meer bewegen en muziek voor ouderen. Bij deze laatste kwam in het gesprek naar voren dat bijvoorbeeld samenwerking met de muziekschool erg nuttig kan zijn. En aan het bewegen van ouderen werd op 5 maart een extra aanzet gegeven. Bij binnenkomst botste de SP-fractie bijna op Hans van Breukelen, die hier de aftrap in een feestelijke sfeer had gedaan. Ouderen blijven fief, maar ook de ondersteunende organisaties in Zeist zijn in beweging, dat maakte dit bezoek wel weer duidelijk aan de SP-fractie.