Vreemdelingendetentie

10 maart 2010

Vreemdelingendetentie

Zondag 6 maart. Op de grens van Zeist en Soest is alweer de 53-ste wake bij detentiecentrum Kamp Zeist. Deze keer met extra aandacht voor vreemdelingendetentie in heel Nederland. We horen hier van de stichting LOS (Landelijk Ongedocumenteerde Steunpunt) over het net nieuw opgezette meldpunt.

www.meldpuntvreemdelingendetentie.nl
Hier kan men alle berichten en zaken over vreemdelingendetentie kwijt. Te lang of zonder recht in de isoleer? Verzorging of geneeskundige zorg die je niet krijgt? Maar ook het regime in een gevangenis, het luchten, de bezoeken. Alles kan hier gemeld worden.
Voor de zoveelste keer wordt weer duidelijk dat het opsluiten van deze mensen een zinloze zaak is. Er is nog weinig uitzicht op iets beters, helaas. De verkiezingen, met daar vooral allerlei populistische taal over repressie en weinig aandacht voor preventie zal het verbeteringsproces niet versnellen. Dus nog steeds worden mensen met alleen een stok om te lopen geklinkerd.

Na afloop van de wake bij Kamp Zeist is een deel ook nog meegegaan naar het uitzetcentrum bij Zestienhoven. Ook daar wordt een wake gehouden. Gelukkig blijven er steeds kleine verbeteringen optreden, een reden om het waken dus niet te staken. Zondag 4 april is de volgende wake om 16.30 uur.

Wake Kamp Zeist maart 2010