Voedselbank groeit

24 december 2011

Voedselbank groeit

Jan Voogdt en Pieter Wout Duquesnoy, respectievelijk afdelingsvoorzitter en fractirvoorzitter van de SP Zeist, zijn op donderdag 22 december op bezoek bij het depot van de Voedselbank Zeist. Hierbij werd (symbolisch) de schenking van 250 kilo macaroni van de SP Zeist aan de voedselbank vorm gegeven. Graas Teuben was namens de voedselbank dankbaar voor deze schenking. Slecht nieuws was er ook: de voedselbank heeft nu al 171 mensen, die wekelijks een voedselpakket komen ophalen. "De voedselbank is de enige bank die sterk groeit en wel zonder winstoogmerk" zei Graas: "en met de steeds hogere zorgpremies en de aanscherpingen van de bijstandwet wordt het alleen maar moeilijker voor mensen om rond te komen".

Op de laatste zaterdag van november is het internationale niet-winkeldag. Op die dag wordt de SP stand omgetoverd tot een weggeefwinkelkraam. Pieter Wout: "een praktisch en duurzaam geheel, mensen die spullen niet meer nodig hebben doneren die aan de weggeefwinkel, mensen die juist iets nodig hebben kunnen het gratis ophalen". Bij de stand kunnen mensen tevens een donatie doen voor de voedselbank. Dit jaar leverde dat 142 euro op en daarmee is deze macaronie aangeschaft. "Want ook de voedselbank is zo'n praktisch geheel", zegt Pieter Wout, "ook daar kan men zaken (voedsel) inleveren en dit wordt aan anderen weer uitgedeeld". Daarmee is Graas het zeer zeker eens, hij roept mensen om bijvoorbeeld hun overtollige, houdbare voedselwaren uit hun kerstpakket ook af te geven bij het depot van de voedselbank aan de geiserlaan te Zeist. Zie een verslag op:Slotstad Nieuws en filmje op Youtube